arrow_rightarrow_righticon_excelicon_pficon_ppticon_wordmagnifier

Perspectief in reflectie

Thema: Persoonlijke en professionele ontwikkeling
Leerdoel: Leren door het ervaren van het perspectief van de ander ter bevordering van persoonlijke en professionele ontwikkeling richting verpleegkundig leiderschap.

Marleen Eikelenboom, Docent, De Haagse Hogeschool

Samenvatting
Hoe kun je studenten laten groeien en hen zelf laten zien dat ze groeien? Hoe geef je hen nieuwe perspectieven om inzicht te vergroten waardoor zij nieuwe keuzes kunnen maken en hun ontwikkeling gerichter kunnen sturen? Zodat zij kunnen komen tot de persoonlijke en professionele ontwikkeling die nodig is om vanuit fascinatie ambities waar te gaan maken?

Het groeidocument is een document met opdracht die studenten helpen vertragen en hen de tijd geeft om te leren zoeken. In deze bijeenkomst is aandacht voor het genereren van het perspectief van de ander en voor hoe je daar samen over in gesprek kunt op een veilige en ietwat speelse manier.

Biografie
Na 12,5 jaar als verpleegkundige in een groot topklinisch ziekenhuis te hebben gewerkt, gooide Marleen Eikelenboom het roer om en werd docent binnen de opleiding Verpleegkunde van De Haagse Hogeschool. Daarna volgde zij de Master Kunst Educatie bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht die zij succesvol afrondde in juni 2023.
Binnen deze master stond haar eigen fascinatie voor zorg en onderwijs centraal. Deze fascinatie is het hart van verpleegkundigen. Hoe zorg je voor veerkracht en persoonlijk leiderschap binnen de zorg en bij verpleegkundigen? Hoe maak je plaats en tijd voor de dagelijkse kleine en grote ernstige gebeurtenissen die vaak normaal zijn geworden maar jaren later nog op het netvlies kunnen branden?
In de zoektocht naar persoonlijke en professioneel ontwikkeling richting leiderschap, raakte Marleen regelmatig aan de woorden, vertragen, bewegen, ervaren en leren kijken. Hierbij gebruikt zij invloeden vanuit de kunsten, cross-over werkvormen en maakprocessen. Van hieruit heeft zij een nieuwe werkvorm ontwikkeld waarbij studenten door het delen van elkaars perspectief afrekenen met het instrumenteel invullen van reflectiemodellen. Door deze andere benadering van reflectie kunnen studenten hun eigen groei inzichtelijk maken en ervaren hoe mooi reflectie kan zijn.

6-Eikelenboom-Marleen